Direktlänk till inlägg 1 april 2011

Imperieriddare vs Caesarriddare Offensivt

Av traviantankar - 1 april 2011 00:30

Vi har fått frågor om hur man ska resonera som romare i valet av kavallerienhet. Precis som valet mellan yxor och klubbor så är detta något som debatteras, men inte i samma utsträckning vilket matematiken visar vara konstigt då valet här är mycket jämnare. I detta inlägget berörs bara hästarnas offensiva attributer. Återigen så går vi på det hela med siffror direkt (siffror inom parentes gäller med vattenbrunn)


Enheter/dag
imp 243 (303)
cae 182  (227)


Attackvärde/dag
imp  39k  (47k)
cae  44k  (57k)


Attackvärde/vete/dag

imp 13k (23,5k)

cae  11k (19k)


Attackvärde/produktionskostnad

imp 0,115

cae 0,112


Träningskostnad
imp 342k
cae 394k


Hastighet
imp 14
cae 10


Lastkapacitet
imp 100
cae 70


Kostnad för Vattenbrunn

imp 339 480 råvaror

cae  1 186 115 råvaror


Slutsatser

Spelar du utan vattenbrunn är skillnaden ganska marginell. Det är övervikt för imperieriddare i de delar som handlar om kostnadseffektivitet men ett svagt övertag för caesarriddare när det kommer till att få ut rå kraft. Men då de ligger såpass nära varandra lämnar jag det till var och en att välja sin inriktning, men detta beror också på vilken inriktning du har på kontot.


När vi blandar in vattenbrunnen i det hela så ändras bilden rätt kraftigt. Då skulle jag definitivt rekommendera imperieriddaren över caesarriddaren baserat på de otroligt dyra levlarna 16-20 på vattenbrunnen. Såvida du inte bygger slägga men mer om det nedan.


Q Hur funkar dessa trupper som deff? Vad ska man välja då?

A I detta inlägg berörs bara truppernas offensiva aspekter men ett inlägg om deras defensiva förmågor kommer inom en snar framtid.


Q Om jag vill farma med mina hästar, vad ska jag välja då?

A Ska du förlita dig på farmningsinkomst bör du utan tvekan välja imperieriddarna. De är snabbare och har större lastkapacitet samtidigt som de är billigare att bygga. Nackdelen är att du får mindre attackvärde men till den faktiska farmningen är det inte den mest relevanta aspekten.


Q Vilken trupp bör jag välja om jag ska bygga slägga?

A Då bör du välja caesarriddaren. Ett välbyggt släggkonto kommer inte ha problem med råvaror för köerna eller veteåtgång för trupperna och Caesarriddaren ger mer faktiskta attackpoäng.


Q Caesar- och Imperieriddare äter olika mycket vete. Hur kan dessa jämföras?

A Siffrorna för Attackvärde/vete/dag ovan är de som gör en rättvis jämförelse då dessa tar hänsyn till hur mycket vete trupperna äter dagligen.

 
 
Ingen bild

Läsaren

1 april 2011 15:12

Bloggen är på en väldigt basic nivå utan några djupare problemlösningar... Om man bara bygger vattenbrunnen till 15 kommer man även kunna bygga mindre imp. riddare per dag. Dessutom kostar inte vattenbrunnen från 16-20 så överdrivet mycket
275270 148225 232925 190575 16-20 = 846995 rv. Det kostar alltså som att träna cesar i två dagar med vattenbrunn på 20 eller en dag med lilla tränaren... Dessutom har du inte tagit med vad det kostar att träna cesar och imp med vattenbrunnen på 20, en dag med cesar kostar 493 389,00 och 58 178 i attackvärde... impriddare med 20 kostar 427 453 och ger 52 427 i attackvärde ... Sen kan man alltid dubbla det hela om man har lilla tränaren, vilket enligt mig gör att det är cesar man bör satsa på som offare... Sen kan jag forsätta att skriva fler argument för cesar, men väljer att tacka för mig nu och forsätt med det annars goda jobbet du gör på blogget
/Läsaren!

 
Ingen bild

läsaren

1 april 2011 15:50

Glömde att nämna dom nya egenskaperna med dom nya itemsen till hjälten, vilken påverkan dom har osv, vilket också har en betydande inverkan på offvärden!

 
Ingen bild

NPC

30 maj 2011 14:31

jag tycker du är dålig på travian så det så. du gillar snopp:D

 
Ingen bild

Your enemie

5 juli 2011 00:06

Det som inte nämns är tidsmässigt, allt ni snackar om är råvaror. Klarar du av att produsera ceasar 24/7 får du en starkare arme än om du kan producera imp. 24/7. Allt handlar inte bara om råvaror när du ska välja, glöm inte att tiden har en betydelse också om du vill ha mycket soldater.

 
Ingen bild

Signatur

14 januari 2012 09:38

Herregud. Ni har fel på vetekostnaden då attackvärdet/vete är precis samma för båda enheterna. Ceasars byggs snabbare medan IR är billigare och snabbare.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av traviantankar - 12 april 2011 23:55

Detta irritationsmoment för aktiva farmare i början! Nu har ju alla spelare ett litet basdeff som plockar bort microfarmningar första dagarna! Grr på dem säger jag!    Eller det är ju så jag ser det som farmare, som mål för andras farmningar tyck...

Av traviantankar - 31 mars 2011 01:14

Detta känns som en ytterst lämplig start för mina tankar om T4 då bloggandet bemöttes av en del fnissande och kommentarer om just skor och handväskor.... vad väskor skulle ha med travian att göra förstod jag inte men skor, där har jag i alla fall lit...

Av traviantankar - 30 mars 2011 12:18

Ja, denna eviga diskussion som alltid uppkommer på travian, alla germaner står inför dilemmat om man ska träna klubbor eller yxor och vi spelare är långt ifrån överens om vilken trupptyp som är bäst att bygga. Så låt oss börja direkt med lite snabba ...

Av traviantankar - 30 mars 2011 02:28

Först och främst vill jag nu, direkt från start säga att detta inte kommer vara en blogg som uppdateras frekvent eller för att glädja någon annan utöver mig själv. Jag kommer inte heller att vara så "svensk" i mina inlägg, du vet dem där orden: Lagom...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards